THY Bir Yıl Sonra O Hatadan Vazgeçiyor! Katmandu Kazası Sonrası Saat Değişikliği.

THY Bir Yıl Sonra O Hatadan Vazgeçiyor!  Katmandu Kazası Sonrası Saat Değişikliği.

Neler olmuştu Hatırlayalım...


5 Mart 2015 tarihinde Türk Hava Yolları'nın TK-726 sefer sayılı TC-JOC kuyruk tescilli Airbus A330 tipi yolcu uçağı, 20.25 sıralarında 224 yolcu ve 11 mürettebatla Atatürk Havalimanı'ndan havalandıktan sonra Nepal'in başkenti Katmandu'daki Tribhuwan Havalimanı'na inişinden kısa bir süre sonra pistten çıkmıştı.

Yoğun Sis ve Yağış...

Pistin iki gün boyunca süren şiddetli yağmurlar nedeniyle kaygan olduğu ve olay anında yoğun sis görüldüğü anlaşılmıştı.

Kaza sonrası yapılan incelemelerde, halilimanı pistinin Türk Hava Yolları’nın iniş yaptığı saatlerde yoğun sis altında olduğu, pilotların genellikle bir kaç kez pas geçmek (go around) durumunda kaldıktan sonra inişlerini gerçekleştirebildikleri, Air France ve British Airways uçaklarının ise sisin kalmasını beklediğini ve havada bekleme pozisyonunda kaldıkları anlaşılmıştı.































Uçak Kal Oldu...
Kazada bir yolcu hafif yaralanmaştı ancak Türkiye’den gönderilen teknik ekiplerin yaklaşık bir yıldır süren yoğun mesailerine rağmen uçak kal (hurda) olmaktan kurtarılamamıştı ve bugünlerde uçağın parçalanarak Türkiye’ye getirilmesi ve yedek parça olarak kullanılması planlanıyor.

İkinci Denemede İndi...

"Göbeklitepe" isimli TC-JOC tescilli uçak THY filosuna katılalı henüz bir yıl olmamıştı ki bu talihsiz kaza meydana geldi ve uçak hurdaya ayrıldı. Uçak THY’nin filosuna 7 Mayıs 2014 tarihinde katılmıştı ve filonun en genç uçaklarından birisiydi.

İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalkışısından yaklaşık 7 saat sonra Nepal’in Katmandu Havalimanı’na yaklaşmaya ve alçalmaya başlayan pilotlar pistin yoğun sis altında olduğunu gördüler.

THY kaptan pilotu (Levent Bilir), yoğun sise rağmen ilk iniş denemesini yaptı fakat görünürlüğün oldukça düşük olması nedeniyle go around kararı alındı ve uçak yeniden yükselişe geçti ve halimanının üzerinde turlamaya başladı.

Piste ikinci denemede teker koyan uçağın pistin kısa bir süre sonra yanında bulunan toprak alana saplandığı fark edildi. Oldukça tecrübeli ve deneyimli olan pilotlar, olay sırasında soğukkanlılığını kaybetmedi ve uçağı pistte tutmak için yoğun çaba sarfetmiş ve uçağı durdurmaya çalışmıştı.

Hemen belirtelim, uçağın motorlarının bir bölümünün toprak zeminde olması durumunda iniş sırasında oldukça fazla katkısı olan reserve’lerin kullanılmaması tavsiye edilir. Zira, zeminde bulunan yabancı cisimlerin motorun içine kaçması kuvvetle muhtemel olup, motorda hasara hatta yangına sebep olabilir. Son derece anlık kararlar ile kaptan pilotlar tüm tecrübesini ve hislerini kullanarak yolcuların ciddi yara almadan uçağın inişini gerçekleştirmeyi başarmışlardır.

Yangın ve patlama tehlikesinin hala devam ediyor olması sebebiyle, uçaktan tahliye şişme kaydıraklarla yapıldı ve pilotlar yolcuların sakin olmaları gerektiği ananosunu yaparak, tahliyenin sorunsuz bir şekilde yapılmasını kabin ekibiyle birlikte sağladılar. Tahliye sırasında yolculardan birisi panik haliyle dengesini kaybederek düşmüş ve yaralanmıştı.




Kritik Eksiklik! ILS Yok.

ILS adı verilen, pist başlarında bulunan vericiler sayesinde uçakların inmesine özellikle görüş mesafesinin oldukça düşük olduğu yağışlı ve sisli havalarda son derece yardımcı olan aletli iniş sisteminin Katmandu bulunmadığı anlaşılmıştı.

Bilindiği üzere, havalimanın bulunduğu Katmandu şehri oldukça dağlık bir bölge olup, inişe geçiş sırasında pilotların hızlı bir yaklaşma ve yavaşlama yapması gerekiyor. Bu da hem uçağın hem de pilotların limitlerini oldukça zorluyor.
yor.

Eleştiriler ve Bulgular Nelerdi.

Kazanın yaşandığı ilk gün ilk bulgulara göre değerlendirmelerimi paylaşmıştım. Değerlendirmelerim ve eleştirilerimi özetmek gerekirse genel olarak şöyleydi:

1)     Everest ve Himalaya’ların içinde ve 1.400 metre yükseklikte ve sabah saatlerinde genellikle çok yoğun bir sis altında olan alana neden sisin yoğun olduğu saatlere sefer konulduğu

2)     THY’nin bu sefer saati ısrarından neden vazgeçmediği

3)     7 saatlik bir gece yolculuğunun ardından yorulmuş bir ekibin, böylesine yaklaşması ve inilmesi zor olan (THY’nin uçtuğu en zorlu alan olarak biliniyor) bir alana, ILS olmamasına rağmen sis tamamen kalkmadan pilotların neden ısrarla inmeyi denedikleri yoksa yakıt tasarrufu için inmeye mi zorlandıkları

4)     Widebody olarak tabir edelin uçaklarla gerçekleştirilen bir çok uluslararası uçusun bu saatlere konulmadığı, konulmuş olsa dahi British Airways ve Air France’ın saatlerce sisin tamamen kalkmasını bekledikler

5)     ILS’ın bulunmadığı ve teknik alt yapının oldukça yetersiz olduğunu bir havalimanına neden yaklaşması ve inmesi daha zor olan widebody’in tahsis edildiği

6)     Africa ve Hindistan seferlerinde kullanılmak üzere sipariş edilen dar gövdeli uçakların arasında oldukça uzun menzile sahip olan Boeing 737-900 tipi uçakların tahsis edilmediği

Neler Değişti

Bir yılı aşkın süredir Nepal’de THY ve Airbus ekiplerinin çalışmaları devam ediyor ve henüz 1 yaşında olan uçağın hurdaya ayrılmasına karar verildi.

Uçusun kaptanları görevden alındı ve bildiğimiz kadarıyla soruşturmaları devam ediyor.

THY kazanın yaşandığı günden itibaren aynı uçak tipiyle aynı saatte uçuşlarına devam ediyor.

Sevindirici Gelişme!

Alınan son bilgilere göre, THY basında çıkan eleştirileri dikkate aldı ve 1 Mayıs itibariyle sefer saatlerinde değişikliğie gitme kararı aldı. Buna göre sefer saatleri 5 saat geriye çekiliş oldu. Ancak seferler yine A330-300 serisi ile yapılmaya devam edecek.


Ne diyelim, zararın neresinden dönülürse dönülsün kardır. Umalım ki 1 Mayıs tarihine kadar üzücü bir gelişlme yaşanmasın.

(*) Photo Credits: Spottoer-Aviation-Pibracais

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Turk Hava Yolları’ndan Yeni Boeing 777-300ER Hatları

Uçak Kanatçıkları... Neden gerekli oldukları, avantajları ve tasarım süreci.

Winglets. Why airplanes need wingtips? Are they useful? Any disagvantages?