Uçak Kanatçıkları... Neden gerekli oldukları, avantajları ve tasarım süreci.


  Uçak kanatçıkları….

Uçakların ve özellikle son yıllarda dizayn edilen uçakların kanatlarının ucunda küçük kıvrımlar görüyoruz. Bu kıvrımlar bazen kanat renginden farklı olabiliyor ve daha sonradan uçağın kanadına eklendiği netlikle anlaşılabiliyor. Uçak markalarının, hatta aynı markanın farklı modellerinde farklı kanatçıkları (winglets) görüyoruz. Peki bu kanatçıklar neden gerekli, ne gibi faydaları var, verimlilik için mi kullanılıyor yoksa kalkışta ve/veya seyirde uçak performansı yada uçuş güvenliğini artırması için mi kullanılıyor? Kanatçıklar tasarlanırken mühendislerin esin kaynağı neydi? Bu sorularının yanıtlarını gelin birlikte aramaya çalışalım…




Winglet’ler neden gerekli?

Bildiğimiz gibi uçakların uçabilmesi, uçağın kanadının altına ve üstüne uygulanan farklı basınçlar (kaldırma kuvveti) sayesinde  gerçekleşir. Kanadın alt ve üst katmanları arasındaki basınç farkından dolayı kanat üzerinde akıp giden hava kanat ucundan uçağı terk eder ve bu sırada kanadın ucunda küçük girdaplar yani vorteksler oluşur. 




 Image Credit: Aviation Stack Exchange

Kanat uçlarında oluşan bu girdaplar uçağa ve dolayısıyla hava yolu firmalarına çeşitli dezavantajlar yaratmaktadır. Bunların başında uçağın kanadının tam performans ile kullanılamaması gelmektedir. Bunun anlamı, girdap oluşan alanda kaldırma kuvveti uygulanmakta, kanadın o kısmı işlevsiz kalmaktadır. Sonuç olarak da uçak kalkış ve seyir için daha fazla itme kuvvetine ve dolayısıyla daha fazla yakıt sarfiyatına yol açmaktadır.

Bir diğer neden ise oluşan girdapların uçakların maksimum menzillerini kısaltıyor olmasıdır. Uçak kanadının istenilen verimde kullanılamaması belli bir yakıt kapasitesine sahip olan uçağın aynı yakıtla daha az mesafeye uçabilmesine yada daha kısa sürede yakıt ikmali için iniş ve kalkış yapmasına sebep olmaktadır. Kuşkusuz bunlar hava yollarının maliyetlerini ciddi anlamda etkilemektedir.

Başlıca diğer önemli nedenler ise yine kanadın verimli kullanılamaması sebebiyle kalkış için daha uzun pistlere ihtiyaç duyulması, daha fazla güç nedeniyle daha fazla gürültünün ortaya çıkması, motor bakım maliyetlerinin yükselmesi sayılabilir. Bunun yanı sıra, bir uçağa winglet takılması uçuş operasyonunda ve prosedürlerde ciddi herhangi bir değişiklik yapılmasını gerektirmemesidir.

Yukarıda yer veriken nedenlerle kanat girdapları bilim insanları tarafından uzun yıllar incelenmiş ve bu girdapları azaltmanın yada ortadan kaldırmanın yolları aranmıştır. Girdapların azaltılmasında sağlanacak en küçük başarı dahi havayolu şirketlerinin işletme maliyetlerinin azaltılmasına çok ciddi katkı sağlamıştır.Girdapları azaltmanın en etkili (belki de şu an için tek yolu) winglet denilen uçak kanatçıklarının tasarlanması, kullanılması ve geliştirilmesidir.

Winglet’ler nasıl geliştirildi?

Öncelikle wingletlerin modern uçaklarda ne zaman kullanılmaya başlandığına değinelim. Bu konuda oldukça farklı iddialar var ve bu iddialar wingletlerin Wright Kardeşler’den de önce kullanıldığına kadar varıyor. Güvenilir iddialardan birisi NASA mühendisi Richard Whitcomb tarafından 1973 yılında, yakıt krizi sırasında geliştirildiği ve 1980’lerin başında Amerikan Hava Kuvvetleri uçaklarında kullanılmaya başlandığı ve yine aynı yıllarda özel jet üreticisi olan LearJet tarafından kullanılmaya başlandığıdır. Learjet 1980’li yıllardaki test uçuşlarında winglet’lerin uçuş menzilini % 6,5 oranında artırdığını açıklamıştır.

Yukarıdaki şemadan da görülebileceği üzere, uçağın kanat uçlarına girdaplar oluşmakta ve bu girdaplar kanadın kaldırma kuvvetini azaltmaktadır. Bu sorunun çözümünde mühendislerin ilk başvurduğu kaynaklardan birisi her zaman olduğu gibi ilham kaynağı olan kuşlar olmuştur. Özellikle ağır olan yırtıcı kuşların kanat uçlarında uçakların wingletine benzeyen kıvrımlar vardır ve bu kıvrımları özellikle havalanma (kalkış) sırasında fazlasıyla kullanmaktadırlar.
Uçaklarda yaşanan girdapın daha net anlaşılması ve wingletin bu olumsuz etkiyi azaltmaya nasıl etki ettiğinin daha iyi görülebilmesi için aşağıdaki vidyo oldukça faydalı olacaktır. 















Winglet Tipleri
Uçak kanatçıkları genel olarak winglet olarak adlandırılasa da aslında çok farklı türleri bulunmaktadır. Bunların başlıcaları wingtip fence, canted wiglet (Boeing 747 ve 777), blended winglet (Airbus’ın Sharklet modeli), raked winglet (Boeing 767) ve split-tip (Boeing 787 Max) wingletlerdir.


Bunun yanı sıra bu girdapların ortadan kaldırılması için yalnızca winglet yada wingtip kullanılmadığını, kanat tasarımlarında da değişikliğe gidildiğini hemen ekleyelim. Örneğin, Boeing 787 Dreamliner uçağının kanatları girdabı azaltacak şekilde kıvrımlı, yukarı bükük ve esnek dizayn edilmiştir.

Son olarak, kanatçıkların şu ana kadar bilinen bir çok faydasının yanında ağırlıkları nedeniyle yakıt sarfiyatını artırdığı da unutulmamalıdır. Her ne kadar kaldırma kuvvetini artırarak yakıt verimliliği sağlasalar da özgül ağırlıklıkları bu verimliliği özellikle kısa mesafeli uçuşlarda azaltmaktadır.

Devam eden yazılarda bu kanatçık türlerini ve aralarındaki farkları incelemeye çalışacağız. Umarız keyifli ve faydalı bir yazı olmuştur.








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Turk Hava Yolları’ndan Yeni Boeing 777-300ER Hatları

Winglets. Why airplanes need wingtips? Are they useful? Any disagvantages?